Feeds:
Posts
Comments

Posts Tagged ‘Doa’

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Nampaknya agak lama aku tidak meng’update’ blog aku ni ya. Sekarang sudah masuk 19 Jun bersamaan 17 Rejab 1432 Hijriah. (Sedang mempraktik nak ingat bulan-bulan hijriah. Tahun hijriah sekarang ni pun agak senang nak ingat sebab angkanya berbeza dan mengikut turutan; {1-4-3-2-} Tengok, semua nombor ada. Kan senang nak ingat tu. Ikut turutan pula tu, 1, 2, 3, 4.)

Baik, berbalik kepada tujuan sebenar entry ini. Sebenarnya akhir-akhir ni solatku tak berapa khusyuk. Aku tak pasti samada pengaruh luar solat ka, persekitaran yang mengganggu ka, fikiran yang kotor ka (dirty thoughts), ataupun apa-apa sahaja yang mampu mengganggu khusyuk solatku ini. I wonder what it is?

Seusai ku solat di masjid aku sering memerhati sekeliling masjid. Aku pun perhati la dekat dinding masjid bahagian atas. Rata-rata masjid ada sedikit ayat-ayat al-Quran dengan tulisan khat yang cantik. Aku percaya potongan ayat-ayat al-Quran ini bukan hanya untuk perhiasan semata-mata, bahkan sebagai ayat peringatan buat tetamu-tetamu Allah yang beribadat dalm masjid ini. Ayat yang selalu tertera di dinding ni contohnya:

“Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, Iaitu mereka yang khusyuk dalam solatnya, Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia.”

( 23 : 1-3 )

Terkesan hati aku baca ayat ni. Mesti lah, aku solat selalu pun bukannya khusyuk sangat. Maklumlah amalan aku setiap hari bukanlah amalan apa-apa pun. Sama la seperti insan-insan kerdil yang lain, tunaikan solat 5 waktu, solat-solat sunat rawatib (ada juga yang tertinggal), puasa dua hari seminggu dan macam-macam lagi (bukan niat nak menunjuk, harap maklum. Ini bagiku amalan yang biasa-biasa sahaja.) Lalu, aku pun terfikir bagaimana nak menambahkan lagi khusyuk dalam solat ni. Aku sentiasa perbaiki tentang amalan-amalanku setiap hari. Kenapa solatku ni tidak mencegah pun dari melakukan perkara mungkar?

Aku pun dalam proses mencari alternative untuk mencari khusyuk dalam solat. Hmm, bagaimana ya? Aku mengambil jalan untuk menambah baikkan cara mengambil wudhukku. Bagi aku ini adalah salah satu daripada beberapa jalan untuk memperbaiki khusyuk dalam solat, Insha-Allah. Jadi di sini aku ingin kongsikan ilmu tentang doa-doa tambahan ketika mengambil wudhuk, sama-samalah kita amalkan.

Dimulakan wudhuk dengan membaca:

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Ya Allah, aku minta berlindung kepada Engkau daripada gangguan syaitan, dan aku minta berlindung kepada Engkau, wahai Tuhanku, daripada mereka yang dating kepadaku.”

Ketika membasuh dua tangan hendaklah membaca doa:

Ya Allah, sesungguhnya aku meminta daripada Engkau kesempurnaan dan keberkatan dan aku meminta perlindungan kepada Engkau daripada kecelakaan dan kebinasaan.”

Ketika berkumur-kumur hendaklah dibaca doa:

Ya Allah, tolonglah aku untuk membaca kitab Engkau, banyak berzikir kepada Engkau dan tetapkan aku dengan kata-kata yang tetap di dunia dan di akhirat.”

Ketika memasukkan air ke hidung hendaklah dibaca doa:

Ya Allah, berikanlah kepadaku bau-bauan syurga dan Engkau redha kepadaku.”

Dan ketika mengeluarkan air dari hidung hendaklah dibaca doa:

Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau dari bauan neraka dan siskaan neraka.”

Ketika membasuh muka selain dari niat wudhuk bacalah doa:

Ya Allah, cahayakanlah mukaku dengan cahaya Engkau pada hari bercahayanya muka wali-wali Engkau, dan janganlah Engkau menggelapkan mukaku dengan kegelapan Engkau pada hari menjadi hitam muka musuh-musuh Engkau.”

Ketika membasuh tangan dan siku kanan hendaklah dibaca:

Ya Allah, serahkanlah rekod amalanku melalui tangan kananku dan perhitungkanlah aku dengan mudah.”

Dan bagi tangan kiri hendaklah di baca doa:

Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau daripada Engkau serahkan buku rekodku melalui tangan kiriku atau dari belakangku.”

Ketika menyapu kepala hendaklah dibaca doa:

Ya Allah litupilah aku dengan rahmat Engkau, turunkan keberkatan Engkau kepada aku, lindungilah aku di bawah bayang Arash Engkau pada hari yang tidak ada sebarang perlindungan kecuali lindungan bayangan Engkau, Ya Allah, peliharalah rambutku dan kulitku daripada api neraka.”

Ketika menyapu dua telinga hendaklah membaca doa:

Ya Allah jadikanlah aku daripada kalngan orang yang mendengar perkataan maka mengikut yang baiknya, Ya Allah perdengarkanlah aku malaikat yang menyeru ke syurga, di syurga bersama-sama orang  yang baik-baik.”

Ketika membasuh kaki kanan hendaklah membaca doa:

“Ya Allah, tetapkanlah kakiku di atas titian Sirat al-Mustaqim bersama tetapnya kaki-kaki hamba-Mu yang soleh.”

Dan ketika membasuh  kaki kiri hendaklah membaca doa:

“Ya Allah, sesungguhnya aku minta berlindung kepada Engkau daripada tergelincirnya kakiku di atas titian ke dalam neraka pada hari tergelincirnya kaki-kaki orang munafiq.”

Apabila selesai mengambil wudhuk, diakhiri dengan bacaan doa yang lazim kita baca:

“Aku naik saksi tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, Tuhan yang Esa tiada sekutu bagi-Nya, dan aku naik saksi bahawasanya Nabi Muhammad itu hamba dan pesuruh-Nya. Ya Allah jadikanlah daku daripada golongan yang bertaubat, jadikanlah daku daripada golongan yang bersih, jadikanlah daku daripada golongan hamba Engkau yang soleh.”

Nasihat buat diriku dan juga para pembaca sekalian semoga doa ini dapat meningkatkan amalan seharian kita malah menambahkan khusyuk dalam solat kita tidak kira samada fardhu atau sunat.

Wallahu’alam

Advertisements

Read Full Post »